Kara za nietrzymanie kierownicy podczas kontroli czyli nowe przepisy kontroli drogowej od listopada
2019-10-22 20:14:11(ost. akt: 2019-10-22 21:03:10)
Nowe przepisy są ukłonem w stronę służb, dają im większe uprawnienia, kierowcom większe obowiązki. Ale przecież zawsze chodzi o bezpieczeństwo.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wydało rozporządzenie w sprawie kontroli ruchu drogowego. Zawarto w nim nowe obowiązki i uprawnienia dla kierowców oraz służb kontrolujących. Przepisy wchodzą w życie od listopada 2019 roku.
Jak napisano w komunikacie MSWiA, głównym celem zmian w rozporządzeniu jest doprecyzowanie dotychczasowych procedur działania np. Policji.
Jak napisano w komunikacie MSWiA, głównym celem zmian w rozporządzeniu jest doprecyzowanie dotychczasowych procedur działania np. Policji.
Dotyczy to między innymi kwestii miejsc postoju pojazdów organów kontroli ruchu drogowego w czasie kontroli.
500 złotych za nie trzymanie kierownicy, tyle samo za nie wykonanie polecenia policjanta lub podważenie jego kompetencji.
„Policjant, a także inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusz Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej, podczas kontroli drogowej, będzie mógł sprawdzić przebieg zarówno zatrzymanego do kontroli pojazdu, jak i pojazdu przewożonego np. na lawecie” – napisano w komunikacie. Działanie to pozwoli na wyeliminowanie z ruchu drogowego samochodów niesprawnych i wyeksploatowanych.
Nowe zapisy mają przede wszystkim usprawnić kontrole drogowe. Wprowadzona w rozporządzeniu dyscyplina jest korzystna dla służb porządkowych. Chodzi o zachowanie kultury osobistej, nie dywagowanie i nie przedłużanie procedury kontroli.
Doprecyzowano sam moment zatrzymania. Istotne będzie zachowanie kierowcy od momentu zjechania na pobocze do momentu spotkania z funkcjonariuszem. Osoba zatrzymana jest zobowiązana zostać w pojeździe i trzymać ręce na kierownicy. Niepożądane gesty czy gwałtowne ruchy mogą skutkować 500 złotowym mandatem.
Podkreślić również należy fakt, że policjant zyska na anonimowości. W świetle nowych przepisów nie będzie musiał obowiązkowo okazywać legitymacji służbowej. Chyba, że kierowca wyraźnie sobie tego zażyczy.
500 złotych za nie trzymanie kierownicy, tyle samo za nie wykonanie polecenia policjanta lub podważenie jego kompetencji.
„Policjant, a także inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusz Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej, podczas kontroli drogowej, będzie mógł sprawdzić przebieg zarówno zatrzymanego do kontroli pojazdu, jak i pojazdu przewożonego np. na lawecie” – napisano w komunikacie. Działanie to pozwoli na wyeliminowanie z ruchu drogowego samochodów niesprawnych i wyeksploatowanych.
Nowe zapisy mają przede wszystkim usprawnić kontrole drogowe. Wprowadzona w rozporządzeniu dyscyplina jest korzystna dla służb porządkowych. Chodzi o zachowanie kultury osobistej, nie dywagowanie i nie przedłużanie procedury kontroli.
Doprecyzowano sam moment zatrzymania. Istotne będzie zachowanie kierowcy od momentu zjechania na pobocze do momentu spotkania z funkcjonariuszem. Osoba zatrzymana jest zobowiązana zostać w pojeździe i trzymać ręce na kierownicy. Niepożądane gesty czy gwałtowne ruchy mogą skutkować 500 złotowym mandatem.
Podkreślić również należy fakt, że policjant zyska na anonimowości. W świetle nowych przepisów nie będzie musiał obowiązkowo okazywać legitymacji służbowej. Chyba, że kierowca wyraźnie sobie tego zażyczy.
W rozporządzeniu zapisano, że podczas prowadzenia działań kontrolnych dopuszcza się postój radiowozu w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Tak jak obecnie, do kontroli będą mogli zatrzymać kierowców: policjanci, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusze Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, Służby Celno-Skarbowej, straży gminnych, straży leśnych oraz straży parku, jak również osoby działające w imieniu zarządcy drogi w obecności policjanta lub inspektora. Nowym uprawnionym do kontroli w zakresie transportu odpadów (w obecności wybranych uprawnionych, np. policjanta) – są inspektorzy Inspekcji Ochrony Środowiska.
Alina Laskowska na podstawie rozporządzenia MSWiA
Komentarze (7) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
No #2808532 | 31.60.*.* 23 paź 2019 14:31
A kto otworzy drzwi zamknięte centralnym lub uchyli szybę, ja będę miał ręce na kierownicy?
Ocena komentarza: warty uwagi (13) odpowiedz na ten komentarz
Jacek #2810893 | 188.146.*.* 28 paź 2019 20:28
Przepisy przyszły razem z naszym sojusznikiem tylko u nich ten przepis jest słuszny bo kierowca może mieć broń zgodnie z prawem. W Polsce przepis z dłońmi na kierownicy jest po to aby bardziej okradać obywateli i wyeliminować nagrywanie telefonem przebieg kontroli. Trzeba będzie montować stały monitoring w aucie. Niedługo podczas kontroli będziemy wysiadać z auta i na kolana oraz ręce na głowę.
Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
Chris Columbus #2808322 | 5.173.*.* 23 paź 2019 08:57
Ukłon w stronę bandytów-przebierańców. Kierowca z dłońmi na kierownicy, przygotowany do faktycznej kontroli drogowej nie zdąży w żaden sposób zareagować, gdy skuma, iż nie są to policjanci, a kuwewana "przebierańcy".
Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz
Wania #2813113 | 72.229.*.* 2 lis 2019 17:40
Toc to NKVD a nie policja.Widac Smolensk niczego nie nauczyl.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
Ja123 #2809297 | 109.196.*.* 25 paź 2019 06:54
A co z naszymi Panami Policjantami z lubawskiej którzy tylko na Ciebie kiwają żebyś wysiadł z samochodu i przyszedł do nich bo im się nie chce wysiadać?
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz