— Dla nas to wiekopomna chwila, powiedział na otwarciu obwodnicy jeden z mieszkańców Nowego Miasta

2022-12-21 16:37:34(ost. akt: 2022-12-21 16:46:07)
Pierwsze samochody przejeżdżają obwodnicą od strony Brodnicy

Pierwsze samochody przejeżdżają obwodnicą od strony Brodnicy

Autor zdjęcia: Stanisław R. Ulatowski

Środa, 21 grudnia, zapisze się w kronikach Nowego Miasta Lubawskiego w sposób szczególny, bowiem w godzinach przedpołudniowych pierwsze samochody pojechały nową obwodnicą.
Kierowcy jadąc drogą krajową nr 15 omijają od wschodu ogółem sześć miejscowości, a w tym Nowe Miasto. Obejście liczy około 18 kilometrów długości. Wykonawcą zadania było konsorcjum firm Porr z Warszawy i Porr Bau z Wiednia.
— Umowę na realizację tego zadania podpisaliśmy w lutym 2018 r. Obwodnica jest drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2+1. Inwestycja realizowana była w systemie Projektuj i buduj — wyjaśnia Karol Głębocki specjalista ds. komunikacji społecznej z olsztyńskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowa droga została powiązana z innymi drogami publicznymi poprzez cztery ronda na wysokości miejscowości Brzozie Lubawskie, Kacze Bagno, Nowe Miasto Lubawskie, Bratian. Wybudowanych zostało 14 obiektów inżynierskich: dziewięć wiaduktów, przejście dla zwierząt górne, trzy przejścia dla zwierząt dolne oraz most nad rzeką Wel. Dzięki budowie obwodnicy z Nowego Miasta Lubawskiego wyprowadzony został ruch tranzytowy, który dezorganizował i zakłócał życie mieszkańców, generując uciążliwości w postaci hałasu, spalin, wibracji i wypadków. Nakładając się na ruch miejski, prowadził on do poważnego zatłoczenia ulic. Latem, prawie przez centrum miasta, przetaczało się około 20 tysięcy samochodów. Połowa to był tranzyt. Budowa obwodnicy spowodowała skrócenie czasu przejazdu i podniesienie bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól i posesji
Koszt robót budowlanych to około 318 milionów złotych , a wartość całego projektu to ponad 396 milionów złotych. Inwestycja była współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej. Wysokość unijnego dofinansowania wyniosła 303 miliony złotych.
Podczas spotkania związanego z otwarciem obwodnicy głos zabierali przedstawiciele parlamentu RP — senator Bogusława Orzechowska i poseł Robert Gontarz oraz Mirosław Nicewicz, dyrektor oddziału GDDKiA. Mówił także Piotr Opaczewski, drugi wicewojewoda warmińsko-mazurski.
W imieniu samorządowców nowomiejskich przemówił Józef Blank, burmistrz Nowego Miasta, który w skrócie przedstawił historię powstania obwodnicy. Dziękował Mirosławowi Raduszewskiemu, dyrektorowi projektu, za poprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych obsługujących budowę, by były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców. Nie było przecięcia wstęgi, a po prostu burmistrz miasta i dyrektor projektu usunęli tablicę kierującą, po czym z kierunku Brodnicy nadjechały pierwsze pojazdy. ul


Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Cyranka #3107695 24 gru 2022 12:54

    Gdyby nie blokowano tej budowy, droga powstałaby 3 lata wcześniej i zapewne w całym przebiegu miałaby przekrój 2+2 oraz nie byłoby tych spowalniaczy w postaci czterech rond. A tak przy okazji - te zdjęcia pokazują, że nadal w Polsce są tacy co nic nie robią ale chwałę sobie przypisują - zgadnijcie kogo mam na myśli? (właściwie to „zgadnij”, gdyż moderator i tak nie puści tego wpisu).

    odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5