W sprawie drogi S5 będą spotkania z mieszkańcami

2022-10-07 09:43:23(ost. akt: 2022-10-07 09:57:18)
Obwodnica Ostródy

Obwodnica Ostródy

Autor zdjęcia: GDDKiA

Droga ekspresowa S5 stanowi docelowy element sieci najważniejszych połączeń europejskich tworzących Transeuropejską sieć transportową TEN-T. Odcinek S5 połączy drogą szybkiego ruchu drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu.
Inwestycja zlokalizowana jest w zachodniej części województwa warmińsko – mazurskiego ( powiaty: ostródzki, iławski i nowomiejski) i północno – wschodniej części województwa kujawsko – pomorskiego ( powiaty: brodnicki, grudziądzki, wąbrzeski i chełmiński).

Wciąż jest szansa, że odcinek tej drogi będzie przebiegał przez powiat nowomiejski. Wersja tzw. "iławska" także jest brana pod uwagę, dlatego kluczowe w ostatecznej decyzji o przebiegu tej drogi, mogą okazać się konsultacje społeczne.

— W IV kwartale 2022 planowane są spotkania informacyjne z mieszkańcami. Analizowane są obecnie trzy warianty przebiegu trasy. Termin zakończenia prac nad STEŚ (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe) planowany jest w II kwartale 2024 roku — informuje Karol Głębocki z GDDKiA — Wtedy wskażemy wariant, który zarekomendujemy we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Po zatwierdzeniu STEŚ złożymy wniosek o wydanie tej decyzji. Na obecnym etapie każdy z analizowanych wariantów jest możliwy.

Samorządowcy oraz parlamentarzyści wiele razy podkreślali, że droga ekspresowa powinna przebiegać przez teren powiatu nowomiejskiego i miasta i gminy Lubawa.

— Mamy bardzo silne argumenty. Drogę, nie tylko Toruń - Olsztyn, ale zachód - wschód. Ruch na drodze krajowej nr 15 jest zdecydowanie większy niż na drodze krajowej nr 16. Na przykład z Poznania kierowcy jadą przez Nowe Miasto, a nie przez Grudziądz. Kolejnym argumentem jest brak połączeń kolejowych z powiatu nowomiejskiego. Powinniśmy ten argument podnosić. Nie można zapominać o terenach inwestycyjnych w powiecie nowomiejskim — mówił burmistrz Nowego Miasta, Józef Blank.

— Ze względu na zrównoważony rozwój naszego państwa, nie można podejmować takich działań, które będą w sposób jednoznaczny wspierały tylko jeden powiat, a te mniej zamożne, jak powiat nowomiejski, zostaną same sobie — mówił poseł Robert Gontarz.

Mocny jest także argument senator Bogusławy Orzechowskiej, która podkreśliła, że budowanie drogi ekspresowej na proponowanej trasie przez powiat nowomiejski i gminę Lubawa, nie będzie związane z koniecznością budowy mostów nad jeziorem, tak jak to by było w przypadku drogi w okolicy Iławy. Dzięki temu droga powstałaby szybciej.
— Jeśli droga 538 będzie w należytym standardzie, to skomunikowanie jej z drogą S5 byłoby doskonałym rozwiązaniem — mówił Zbigniew Ziejewski, poseł PSL i przedsiębiorca z powiatu nowomiejskiego.

Decyzje, które zapadną w temacie drogi ekspresowej S5, będą miały bez wątpienia znaczenie historyczne. To od nich w dużej mierze będzie zależała przyszłość naszego regionu.

Alina Laskowska

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5