Uczniowie nie boją się trudnych tematów

2021-01-13 16:17:12(ost. akt: 2021-01-15 12:50:09)
Uczestnicy projektu "Jesteś wyjątkowy" - Kamila, Michał, Szymon i Kuba

Uczestnicy projektu "Jesteś wyjątkowy" - Kamila, Michał, Szymon i Kuba

Autor zdjęcia: nadesłane

Często błędnie pojęcie wykluczenia społecznego utożsamia się z ubóstwem. Właśnie wykluczenie społeczne stało się inspiracją dla uczniów Zespołu Szkół w Kurzętniku, którzy obserwują najbliższe otoczenie i biorą udział w ciekawym projekcie.
Często błędnie pojęcie wykluczenia społecznego utożsamia się z pojęciem ubóstwa. A przecież wykluczenie społeczne jest zjawiskiem wielowymiarowym i w praktyce oznacza niemożność uczestnictwa w życiu gospodarczym, politycznym i kulturowym, w wyniku braku dostępu do zasobów, dóbr i instytucji, ograniczenia praw społecznych oraz deprywacji potrzeb. Ten trudny temat podnoszą Kamila Wielgosińska, Michał Wiśniewski, Szymon Falkowski i Kuba Kordella, uczniowie klas czwartych Zespołu Szkół Zawodowych w Kurzętniku.
W ramach olimpiady „Zwolnieni z teorii” mają zamiar przeprowadzić szereg działań i akcji społecznych, aby pokazać innymi, że nie trzeba wstydzić się inności.
— Wykluczenie…Wielu z nas w którymś momencie swojego życia było jego świadkami, choć możemy nie zdawać sobie z tego sprawy. Czasami objawia się ono mało dostrzegalnymi zachowaniami, jak choćby unikanie kontaktu wzrokowego, nagłe milczenie w grupie, przerywanie rozmów, gdy w pobliżu pojawia się dana osoba — mówi Kamila Wielgosińska. — Wykluczenie społeczne może mieć też postać cyberprzemocy poprzez takie działania jak publikowanie kompromitujących zdjęć, komentowanie profili na portalach społecznościowych, publiczne oczernianie – dodaje.
Czworo uczniów z kurzętnickiej szkoły postanowiło działać. Chcą pokazać rówieśnikom, że inność oznacza wyjątkowość i nie trzeba się tej "inności" wstydzić. Chcą doprowadzić do sytuacji, w której każdy będzie miał szansę otrzymać tyle akceptacji, wsparcia, poczucia przynależności, zrozumienia, bliskości i miłości, by czuć się dobrze i normalnie się rozwijać. To bardzo ważne, bezcenne wręcz, tym bardziej w czasach, kiedy coraz trudniej o zrozumienie, akceptację i równocześnie coraz łatwiej o nieszczęście, samotność czy odrzucenie. W czasach pandemii rzeczywistość jest jeszcze trudniejsza, szczególnie dla dorastającego, młodego człowieka.
— Pomysł pojawił się dość spontanicznie. Każdy z nas zna kogoś, kto nie do końca wpisuje się w ramy, które wyznacza otoczenie. Dostrzegamy to, że nie jest w porządku negować i wykluczać kogoś, kto lubi się ubrać inaczej, odstaje pod względem zachowania lub interesuje się czymś, co dla innych wydaje się nudne – opowiada Kamila.
— Zauważamy to, że sami jako grupa, bardzo się różnimy. Michał świetnie się uczy, Kuba uwielbia komputery i poświęca im większość wolnego czasu. Szymon jest niesamowicie wysoki, a ja mam swój styl ubierania — dodaje uczennica.
Czworo zwykłych - niezwykłych uczniów założyło profil na Facebooku pod nazwą „Jesteś wyjątkowy”. Ze względu na pandemię, wiele z ich pomysłów nie może być zrealizowanych, a kampania w internecie przeciąga się w czasie, ponieważ wielu z nich przebywało na kwarantannie. Jednak to wszystko dopiero się „rozkręca”, dlatego warto zajrzeć na profil społecznościowy projektu i być na bieżąco.
— Aktualnie jesteśmy w trakcie nagrywania cyklu filmów edukacyjnych pokazujących różnych ludzi i ich różne historie. Każda z tych osób jest na swój sposób wyjątkowa i spotkała się na jakimś etapie swojego życia z brakiem akceptacji — zdradza Kamila Wielgosińska.
Premiera pierwszego filmu zaplanowana jest na ostatni tydzień stycznia. Pozostałe działania uzależnione są od sytuacji w kraju. Jeśli tylko będzie możliwość, uczniowie planują wyjść na ulice z happeningami i przeprowadzić cykl warsztatów edukacyjnych dla młodzieży.
Projekt jest niezwykle potrzebny i cenny społecznie. To inicjatywa uczniów, którzy poza swoimi obowiązkami, mają poczucie zrobienia czegoś więcej.
— „Jesteś wyjątkowy” to projekt dla młodzieży, nie tylko o młodzieży, realizowany przez młodzież. "Dorośli" mogliby się od tej czwórki uczyć, jak być tolerancyjnym w życiu codziennym, jak nie oceniać po wyglądzie i nie szufladkować innych ze względu na przekonania. Jestem dumna, że uczniowie poruszają tak trudny temat, zwłaszcza w dzisiejszych czasach – podsumowuje Małgorzata Gołdon, nauczycielka Zespołu Szkół w Kurzętniku.
Alina Laskowska


2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5