Opcja zielona interesuje powiat nowomiejski

2020-12-07 18:21:34(ost. akt: 2020-12-14 08:23:24)
Gdyby przebieg drogi ekspresowej S5 był taki, jak w wariancie II - „zielonym”, to miałaby ona połączenie z budowaną obecnie obwodnicą Nowego Miasta Lubawskiego

Gdyby przebieg drogi ekspresowej S5 był taki, jak w wariancie II - „zielonym”, to miałaby ona połączenie z budowaną obecnie obwodnicą Nowego Miasta Lubawskiego

Autor zdjęcia: GDDKiA

Droga ekspresowa S5 należy do najdłuższych w kraju. Biegnie przez Wrocław, Poznań i Bydgoszcz, a docelowo połączy Świdnicę na Dolnym Śląsku i Ostródę. GDDKiA wytyczyła cztery propozycje jej przebiegu. W jednym znajduje się Ziemia Lubawska.
Spośród czterech propozycji przebiegu drogi ekspresowej S5 jest opcja tzw. zielona, która interesuje powiat nowomiejski oraz miasto i gminę Lubawa. Propozycja ta nie jest oceniana najwyżej. Trasę „zieloną” wyprzedza „różowa” czyli iławska, która ma mieć 89,9 km i kosztować 5,1 mld zł. Trasa zielona, nowomiejsko – lubawska, jest niewiele dłuższa (90,9 km) i niewiele droższa (5,2 mld zł), co daje nadzieję, że argumenty samorządów i przedsiębiorców Ziemi Lubawskiej będą brane pod uwagę.
O tym, że wspomniana droga jest niezwykle potrzebna dla naszego regionu już we wrześniu rozmawiali włodarze miast i gmin Ziemi Lubawskiej. Wójtowie gminy Lubawa, Biskupiec, Grodziczno, Nowe Miasto i Kurzętnik oraz burmistrzowie Lubawy i Nowego Miasta wraz ze starostą powiatu nowomiejskiego spotkali się we wrześniu w Mszanowie i byli zgodni, że przebieg drogi S5 w wariancie „zielonym” przez teren powiatu nowomiejskiego i gminy Lubawa jest niezwykle ważny i potrzebny, aby chociażby utrzymać politykę zrównoważonego rozwoju.
— Burmistrzowie i wójtowie historycznej Ziemi Lubawskiej są jednomyślni, by docelowo droga ekspresowa przebiegała przez teren gminy wiejskiej Lubawa i Nowego Miasta Lubawskiego, łącząc się w przyszłości z obwodnicą stolicy powiatu nowomiejskiego — mówił Maciej Radtke, burmistrz Lubawy.
W przebiegu drogi ekspresowej przez powiat nowomiejski włodarze dostrzegają przede wszystkim szansę na rozwój.
— Chodzi chociażby o skomunikowanie obecnie budowanej obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego, wyprowadzenie ciężkiego ruchu nie tylko z miasta, ale też ze stref przemysłowych Kurzętnika, Nowego Miasta Lubawskiego, bo mamy tu dynamicznie rozwijające się specjalne strefy ekonomiczne. Bliskość przebiegu S5 jest kluczowa dla dalszego rozwoju. Dlatego wszystkie samorządy powiatu nowomiejskiego opowiadają za wariantem II, zielonym — podkreśla Józef Blank, burmistrz Nowego Miasta.
Tomasz Waruszewski, wójt gminy wiejskiej Nowe Miasto zaznacza, że gminy, które zbudowały dobrobyt i dynamicznie się rozwijają, prawie zawsze są zlokalizowane przy głównych ciągach komunikacyjnych. Jako przykład stawia Iławę, która obecnie świetnie rozwija się gospodarczo, natomiast dla powiatu nowomiejskiego i gmin lubawskich ta inwestycja jest warunkiem dalszego rozwoju. To ważne szczególnie dla powiatu nowomiejskiego, który charakteryzuje się niskim poziomem uprzemysłowienia, wąskim rynkiem pracy, a w konsekwencji najniższym w regionie średnim wynagrodzeniem.
W Lubawie są największe fabryki i najwięksi pracodawcy. Właśnie tam usytuowały się i prowadzą działalność firmy znane w kraju i poza jego granicami jak: Ikea Industry, Grupa Szynaka Meble, Libro, Oristo, ale i wiele mniejszych, będących kooperantami tych dużych, czy też prowadzących swoja odrębną działalność. W tej sprawie odbyło się spotkanie z przedsiębiorcami. Analiza danych z lokalnych przedsiębiorstw pokazuje, że przygotowane studium w sposób niewystarczający uwzględnia potencjał gospodarczy subregionu Warmii i Mazur, jakim jest historyczna Ziemia Lubawska. Słaby dostęp do dróg szybkiego ruchu jest przeszkodą dla przedsiębiorców w konkurowaniu z innymi firmami, w tym branży meblarskiej, dla której transport ciężarowy jest podstawą funkcjonowania. Trzeba wziąć też pod uwagę dużą liczbę pojazdów ciężarowych obsługujących miejscowe zakłady oraz zatrudnienie kilku tysięcy pracowników, którzy do zakładów dojeżdżają nie tylko z Iławy, ale także z powiatu nowomiejskiego, ostródzkiego czy działdowskiego. Ustalono, że większy średni dobowy ruch pojazdów jest na drodze krajowej nr 15 niż na DK 16. W przypadku przebiegu drogi S5 przez Ziemię Lubawską będzie mniejsza ingerencja w środowisko naturalne. Należy także zwrócić uwagę, że po wykonaniu nowego przebiegu S5 w wariancie II, który docelowo miałby połączenie z budowaną obecnie obwodnicą Nowego Miasta Lubawskiego, kosztowna modernizacja DK 15 mogłaby być znacząco ograniczona, co w konsekwencji pozwoli zaoszczędzić ogromne środki finansowe.
Argumenty burmistrzów Nowego Miasta, Lubawy oraz przedsiębiorców wydają się nie do podważenia. Także Tomasz Waruszewski, wójt gminy Nowe Miasto dostrzega bezpośredni, pozytywny wpływ tej drogi dla swojej gminy.
— Tylko w tym wariancie (zielonym) przewidziano lokalizację dwóch węzłów drogowych na terenie gminy: w Skarlinie (skrzyżowanie z drogą wojewódzką 538) i w Bratianie, w sąsiedztwie budowanej obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego — mówi Tomasz Waruszewski. — Moim zdaniem droga ekspresowa S5 dałaby szansę na wyjście ze strefy wykluczenia drogowego, jakiego niewątpliwie nasz region doświadcza. Szansę rozwoju dostałyby przede wszystkim miejscowości leżące obecnie w pewnym oddaleniu od głównych ciągów komunikacyjnych, jak Skarlin czy Lekarty — dodaje gospodarz nowomiejskiej gminy.
Kiedy droga ekspresowa z Grudziądza do Ostródy mogłaby być gotowa? Z harmonogramu wynika, że roboty budowlane mogłyby ruszyć po koniec 2029 roku a zakończyć na koniec 2032. To oczywiście możliwy harmonogram, bo czy tak będzie, zależy od tempa prac projektowych i od tego, czy będą protesty społeczne i pieniądze na tę inwestycję.

red




Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Człowiek #3020174 | 5.173.*.* 14 gru 2020 10:17

    Oby się udało. Bez tego już zawsze będzie tu bieda i ciemnota.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. Stańczyk #3020169 | 95.49.*.* 14 gru 2020 10:11

    Bez względu na to, którędy pobiegnie "piątka", już teraz koniecznie trzeba pomyśleć o organizacji na Mickiewicza SOR-u (Szpitalnego Oddziału Ratunkowego). Doświadczenie uczy, że najwięcej najgroźniejszych wypadków ma miejsce na tzw. "bezpiecznych drogach".

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5