Jak to jest, w kwestii bezpieczeństwa i porządku, w powiecie nowomiejskim?

2019-12-11 07:44:24(ost. akt: 2019-12-11 07:48:12)
zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne

2 grudnia 2019 w sali narad Urzędu Miasta w Nowym Mieście Lubawskim odbyło się pod przewodnictwem Starosty Nowomiejskiego, Andrzeja Ochlaka, posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku powiatu nowomiejskiego. W posiedzeniu wzięli udział członkowie Komisji m. in. Kazimierz Wiśniewski - Przewodniczący Rady Powiatu, Waldemar Bartnicki – Naczelnik Wydziału Komendy Powiatowej Policji, Iwona Krajewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Rozwoju Edukacji, Joanna Robaczewska – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, Ewa Pielak – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny oraz pozostali członkowie Komisji, a także przedstawiciele Rad Gmin oraz Rady Miasta. Na posiedzenie zostały zaproszone również osoby reprezentujące kierownictwa powiatowych służb, inspekcji i straży oraz Skarbnik Powiatu Nowomiejskiego.
Na podstawie informacji Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych, Joanny Robaczewskiej dokonano oceny przygotowań Zarządu Dróg Powiatowych do zimowego utrzymania dróg na sezon 2019/2020. Zarząd Dróg Powiatowych w Nowym Mieście Lub. z siedzibą w Kurzętniku informuje, że planem zimowego utrzymania dróg powiatowych w sezonie 2019/20 zostało objęte 228,5 km na terenie gmin Nowe Miasto Lub. Kurzętnik, Grodziczno, Biskupiec. Na terenie miasta Nowe Miasto Lub., ZDP utrzymywać będzie ulice Iławską, Żwirki i Wigury i Mszanowską (łącznie 2,17 km).

Planuje się prowadzenie prac związanych z zimowym utrzymaniem na drogach od godz. 4:00 do godz. 15:00. Wydłużenie czasu pracy będzie zależne od warunków atmosferycznych panujących na drogach, do całodobowych włącznie (w przypadku wystąpienia ekstremalnych warunków powodujących ograniczenia w przejezdności obsługiwanej sieci drogowej). W związku z bardzo ograniczonymi środkami finansowymi, zimowe utrzymanie dróg będzie odbywać się tylko w niezbędnym zakresie decydującym o możliwości utrzymywania ruchu drogowego na drogach powiatowych. Zwalczanie śliskości zimowej będzie prowadzone przy użyciu dwunasto procentowej mieszanki piasku z solą, w miejscach najbardziej niebezpiecznych decydujących o ruchu, takich jak wzniesienia o znacznym nachyleniu i ostre łuki poziome. Dodatkowo obszary zabudowane miejscowości, skrzyżowania z utwardzonymi drogami publicznymi, liniami kolejowymi oraz przystanki komunikacji publicznej. Przed dużymi wzniesieniami zostały usypane pryzmy piasku z solą do awaryjnego wykorzystania przez użytkowników dróg.
ZDP na pierwszy okres zimy zmagazynował 100 ton soli drogowej i 1000 ton piasku (w postaci mieszanki). Dodatkowe zakupy materiałów do zwalczania śliskości zależne będą od warunków atmosferycznych panujących w I kwartale 2020 roku (zgłoszone do rezerwy 75 ton soli).

Poinformowano również, że utrzymanie przejezdności dróg na drogach wojewódzkich będących w gestii Zarządu Dróg Wojewódzkich (drogi nr 538 i 541) oraz drodze krajowej nr 15 przebiegającej m. in przez Nowe Miasto Lubawskie będzie wyglądać podobnie, jak w latach ubiegłych.

Iwona Krajewska, Dyrektor Powiatowego Centrum Rozwoju Edukacji przekazała informację dotyczącą realizacji przez pracowników Centrum działań edukacyjnych dotyczących ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Prowadzono je w formie spotkań grupowych z dziećmi – 45 osób, oraz 19 spotkań indywidualnych z rodzicami .

Przedstawiciele Komendy Powiatowej Policji przedstawili dane statystyczne dotyczące zdarzeń za rok obecny. W dalszym ciągu niepokojącym zjawiskiem jest kierowanie pojazdami drogowymi po spożyciu alkoholu. Z-ca Komendanta Powiatowego Policji zapowiedział wzmożenie działań Policji w celu eliminowania takich osób z ruchu drogowego. Podkreślono też znaczenie tzw. Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa, która każdorazowo jest propagowana podczas spotkań przedstawicieli Komendy Powiatowej Policji z mieszkańcami powiatu. Zgodnie z przedstawioną opinią, problemy zgłaszane za jej pośrednictwem w dużym stopniu znajdują potwierdzenie po podjęciu działań przez Policję. Zauważono też, że mieszkańcy powiatu coraz częściej sięgają po to narzędzie, aby informować Komendę Powiatową Policji o zauważonych nieprawidłowościach w zakresie bezpieczeństwa i porządku w powiecie.

Z-ca Komendanta Powiatowego PSP, Krzysztof Szałkowski przedstawił też statystykę zdarzeń zaistniałych na terenie powiatu w obecnym roku. Od lat występuje znaczna przewaga zdarzeń miejscowych w stosunku do liczby pożarów. Zdarzają się też alarmy fałszywe, na szczęście zgłaszane w tzw. dobrej wierze. Omówił również przygotowania jednostek straży pożarnej do prowadzenia działań na obszarach wodnych w okresie zimowym. Poinformował również, że jednostki OSP z terenu powiatu nowomiejskiego oraz KP PSP posiadają na stanie 23 defibrylatory oraz przeszkolonych w zakresie ich obsługi ratowników, co szczególnie może być przydatne w sytuacjach, kiedy wystąpi zatrzymanie akcji serca u osoby poszkodowanej, a na przyjazd karetki Państwowego Ratownictwa Medycznego trzeba z różnych względów dłużej czekać. Najlepiej w tym względzie wygląda Gmina Kurzętnik, gdzie prawie wszystkie OSP takie urządzenia posiadają.

Uczestnicy posiedzenia zostali zapoznani również na podstawie informacji Skarbnika Powiatu, Sebastiana Kińskiego, z projektem budżetu powiatu nowomiejskiego na rok 2020 w części dotyczącej bezpieczeństwa i porządku. M. in. poinformował, że zabezpieczono kwotę ok. 69,5 tys. zł, jako rezerwę celową na ewentualne zdarzenia kryzysowe. W ramach też środków na bezpieczeństwo publiczne w ramach budżetu powiatu nowomiejskiego w oparciu o dotację celową Wojewody Warmińsko-Mazurskiego funkcjonuje Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej. Również w oparciu o dotację celową zostanie przeprowadzona wiosną kwalifikacja wojskowa. Na zakończenie Komisja podjęła uchwałę aprobującą projekt budżetu powiatu nowomiejskiego na rok 2020 w części dotyczącej bezpieczeństwa i porządku. inf. Starostwo Nowomiejskie

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Stańczyk #2833353 | 178.42.*.* 11 gru 2019 10:13

    Jeśli pomimo intensywnych działań policjiliczba pijanych kierowców na nowomiejskich drogach nie maleje, to ewidentnie oznacza tylko jedno: że te wszystkie "intensywne działania" można o kant d*** potłuc. A wystarczy zmienić kryteria rozliczania policji. Aktualnie policjanci są mocno motywowani do wlepiania jak największej liczby jak najwyższych mandatów. W ich interesie jest więc, aby kierowcy jeździli po kielichu, bo inaczej utracą swoich sponsorów, a więc kurę znoszącą im złote jajka. A wystarczyłoby zacząć brutalnie rozliczać ich z konkretnych trendów: liczbowych wskaźników pijanych kierowców rok do roku (choćby procentowego spadku liczby nietrzeźwych w stosunku do ogółu kontrolowanych). Wówczas policja i kierowcy mieliby wspólny interes. Od razu okazałoby się, że w służbach tych pracują ludzie kreatywni, którzy odpowiednio zmotywowani potrafią myśleć w kategoriach skutecznej prewencji, a nie skutecznej restrykcji. Ideałem, do którego powinien dążyć każdy komendant każdego komisariatu byłaby sytuacja, w której na jego terenie w ogóle nie wlepia się mandatów dla pijanych kierowców, gdyż wszyscy kierowcy jeżdżą trzeźwo i bezpiecznie. A jeśli pan komendant nie potrafi i wskaźnik wlepiania mandatów będzie rósł na ich terenie w podobnym tempie jak liczba pijanych kierowców, to zadedykowałbym mu słynną wypowiedź Marszałka: ”Wam panowie kury szcz*ć prowadzić, a nie politykę robić”.

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5