Tatrzańska przygoda dzieci specjalnej troski

2015-07-02 09:42:46(ost. akt: 2015-07-02 09:52:23)
Migawka z pobytu w Pieninach

Autor zdjęcia: Nadesłane

Dzieci niepełnosprawne ze Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom Specjalnej Troski w Nowym Mieście Lubawskim wraz z rodzicami i opiekunami spędziły pięć wyjątkowych dni w Tatrach Polskich.
W drodze do Ośrodka Wypoczynkowego „Borowy” w Białym Dunajcu zwiedziliśmy Jaskinię Wierzchowską, która jest jedną z pierwszych jaskiń w Europie przystosowaną do ruchu turystycznego. Jaskinia ma najdłuższą w Polsce trasę turystyczną, gdzie można zobaczyć najstarsze datowane w Europie nacieki.

Kolejnego dnia zwiedzaliśmy Pieniński Park Narodowy z łodzi flisackiej na spływie Przełomem Dunajca. Spływ był niepowtarzalną okazją do podziwiania krajobrazów okraszonych opowiadaniami i miejscowymi legendami flisaków.
Wspólnie z przewodnikiem tatrzańskim Andrzejem Stankiem (który jest dobrze znana postacią przez wielu nowomieszczan) przeszliśmy szlak Doliny Chochołowskiej podziwiając przepiękne tatrzańskie widoki.

Po długiej wędrówce dotarliśmy do schroniska PTTK na Polanie Chochołowskiej, zwiedziliśmy także Kaplicę na Polanie Chochołowskiej, gdzie co roku odbywa się pasterka dla miejscowej ludności. Polana Chochołowska była ulubionym miejscem turystycznym Karola Wojtyły. Już jako Papież Jan Paweł II spotkał się w tamtejszym schronisku z Lechem Wałęsą i jego rodziną.

Na wzgórzu Bachledówki, jednym z najwspanialszych punktów widokowych na Tatry i Beskidy zwiedziliśmy świątynię pod wezwaniem Matki Boskiej Częstochowskiej, dla której kamień węgielny pobłogosławił w Rzymie Jan Paweł II. Wnętrze świątyni zbudowanej w tradycyjnym stylu podhalańskim urzeka pięknem.

Następnie wybraliśmy się do wsi Chochołów prawie w całości zbudowanej z oryginalnych chałup góralskich. W Chochołowie jako jedynej wsi polskiej kultywowana jest tradycja mycia chałup wodą z mydłem dwa razy w roku na Wielkanoc i Boże Ciało. Obejrzeliśmy 150-letnią chałupę zbudowaną z jednego kawałka drewna. Pobyt w tak unikatowym miejscu wzbudził w nas szacunek do tradycji polskich przekazywanych z dziada pradziada.

Na naszym szlaku nie mogło zabraknąć Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na zakopiańskich Krzeptówkach.
Na Cmentarzu Zasłużonych na Pęksowym Brzyzku w Zakopanem oddaliśmy hołd wybitnym ludziom zasłużonym dla Zakopanego, Tatr i Podhala. Znajduje się na nim około 500 grobów, w tym 250 osób zasłużonych. Przed cmentarzem znajduje się zabytkowy kościółek pw. Matki Boskiej Częstochowskiej, najstarszy drewniany kościół w Zakopanem.

Oprócz uczty dla naszych dusz mogliśmy także korzystać z przyjemności dla ciała. Pobyt na basenach w „Termach Szaflary” w wysokozmineralizowanych wodach termalnych stanowił ukojenie po długich godzinach zwiedzania.

W drodze powrotnej do domu nie mogliśmy ominąć Zamku Królewskiego na Wawelu. Każdy, kto wszedł na wieżę mógł dotknąć serca najsłynniejszego dzwonu w Polsce zwanego Dzwonem Zygmunta. Mamy nadzieję, że wszystkie nasze życzenia, które sobie pomyśleliśmy dotykając dzwonu się spełnią.

W prawie 14-letniej działalności Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom Specjalnej Troski w Nowym Mieście Lubawskim był to pierwszy wyjazd w tak odległe miejsce naszego kraju. Wcześniej zazwyczaj zwiedzaliśmy Wybrzeże Bałtyku. Mimo naszych obaw dzieci bardzo dzielnie zniosły wielogodzinną podróż.

Nasz wyjazd był dofinansowany z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i dotacji Powiatu Nowomiejskiego. Dużą część stanowiły także wpłaty własne członków stowarzyszenia.
W tym miejscu pragniemy podziękować również naszym sponsorom, którzy wsparli nasz wyjazd. Dziękujemy panu Rafałowi Domżalskiemu dyrektorowi kurzętnickiej firmy „EXPOM” w Kurzętniku oraz państwu Katarzynie i Arkadiuszowi Trzcińskim właścicielom firmy „ENIGMA” w Kurzętniku.

Iwona Krajewska przewodnicząca stowarzyszenia, pedagog Powiatowego Centrum Rozwoju Edukacji w Nowym Mieście

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste.
Swoją stronę założysz TUTAJ ".
Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się  informacją:

">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie.   Pomogę: Igor HrywnaCzytaj e-wydanie